Green Challenge Pop-Up

Door Kevin van Welie

Winnaar 500 euro tijdens Pitchnight #2

De Green Challenge Pop-Up is een tijdelijke kunst installatie in de openbare ruimte in het centrum van Tilburg. Na lancering in de LocHal gaat deze rouleren en op verschillende locaties in Tilburg verschijnen.

De installatie verstrekt gratis kaartjes van groeipapier, waarmee mensen worden uitgedaagd voor een duurzaamheids-challenge. Denk hierbij aan een week vegetarisch eten, geen plastic flesjes meer kopen of een aantal keer de fiets nemen in plaats van de auto. Op het kaartje staat ook een link naar een online platform. Hier staat een overzicht van alle challenges en wordt elke challenge gefaciliteerd aan de hand van visuals, tekst en korte video’s. Daarnaast kunnen deelnemers via het online platform vrienden uitdagen en is er een social feed waar alle posts gelinkt aan de hashtag worden gebundeld. Na het uitvoeren van de challenge wordt het kaartje geplant en groeit er iets voor terug. Zo leert men niet alleen te nemen, maar ook terug te geven aan de natuur.

Op deze manier wordt een duurzame gedragsverandering gestimuleerd door middel van het creëren van ecologische bewustwording. Met regelmaat blijkt dat informatievoorziening alleen niet voldoende is om gedragsverandering teweeg te brengen. Men moet gefaciliteerd worden bij gedragsverandering, het moet niet te veel moeite kosten en je moet niet het gevoel hebben ‘iets op te geven’ bij het verduurzamen van je lifestyle. In de uitwerking van de Green Challenge Pop-Up wordt daarom op verschillende niveaus rekening gehouden met mechanismen die gedrag beïnvloeden.

De natuur geeft ons leven. En terwijl we maar één aarde hebben gaat de mens roekeloos om met haar beperkte middelen. Dit maakt verduurzaming een van de grootste uitdagingen van de 21e eeuw. Duurzaamheid is nu geen keuze meer, maar een must voor het behouden en verbeteren van onze globale kwaliteit van leven. Met de corona-crisis kwamen veel sectoren stil te liggen, dit zorgt voor economische problemen maar er staan positieve effecten op het milieu tegenover. Deze bewustwording maakt dat de tijd nooit zo geschikt was voor toffe, laagdrempelige concepten, waarbij duurzaam gedrag wordt gepromoot.

Meer informatie?
kevinvanwelie@hotmail.com

Meer weten over Green Challenge Pop-Up?